STEM Integrado — Mapa curricular (3.º–4.º)
🔬

STEM Integrado — Mapa curricular (3.º–4.º)

STEM práctico con LEGO® existente

Guía docente — Edición de Enriquecimiento Internacional • 3.º–4.º

El alumnado diseña, prueba y mejora modelos con ideas STEM reales. Exploran fuerzas, datos, sostenibilidad y trabajo en equipo.

Focos UE: 🖥 Digital • 🌱 Verde • 🤝 Social • 💡 Emprendedor

🖥

Digital

Data templates, fair-test logs and responsible use.

🌱

Green

Efficient designs, reuse guidance and eco storage.

🤝

Social

Roles, peer review and presentation skills.

💡

Entrepreneurial

Design - test - iterate; link to STEM careers.

🎯 Unidades del currículo

1

Diseño y prototipado

Foco: ciclo «planificar — construir — probar — mejorar»
5 lecciones
2

Fuerzas y movimiento

Foco: fuerza, fricción, equilibrio
5 lecciones
3

Datos, variables y pruebas justas

Foco: diseño experimental, precisión de datos
5 lecciones
4

Mecanismos simples y razones

Foco: engranajes, poleas, razones y movimiento
5 lecciones
5

Medición, área y perímetro

Foco: medir el espacio (L×W)
5 lecciones
6

Entorno y sostenibilidad

Foco: diseño eficiente y reutilización
4 lecciones
7

Reto Feria STEM

Foco: proyecto interdisciplinar de diseño, datos y presentación
1 día

🌍 Alineación curricular

Alignment to major frameworks for Grades 3–4.

Framework References Notes
NGSS 3–4 ETS1.A–C; PS2.A–B; ESS3.A Design cycle, forces and motion, sustainability
Cambridge Stage 3–4 Sc4–6; M3–4; GP3–4 Data handling, measurement, fair tests
IB PYP How the world works Causation, Connection, Change, Responsibility

🧠 Progresión de competencias

Progression across units.

Skill Domain Focus
InquiryPlan tests, record, and reflect
Design thinkingPrototype, test, improve
MeasurementLength, area, perimeter
Data handlingVariables, fair tests, accuracy
CommunicationExplain models and results
CollaborationTeam roles and peer feedback
SustainabilityEfficient use of resources
ReflectionMetacognition and next steps
Problem-solvingDebug and iterate
Career awarenessLink to real STEM roles

🧰 Teacher Toolkit

Materials

  • 400–600 LEGO® per team
  • Rulers, sticky notes, baseplates
  • Data templates and photo device

Group Setup

  • Roles: Designer - Builder - Tester - Reporter
  • Clear test zones and display area
  • Rotation and peer review

Assessment

  • Mini 4‑point rubric
  • Observation cards
  • Fair-test planner and logs

Eco & Safety

  • Eco storage and reuse guidance
  • Safety reminders and cleanup
  • STEM career posters and reflection

Evidence & downloads

Region note: also matches National Curriculum (Lower KS2) and NGSS 3–4 strands.

Prefer chat? Telegram Email